Saturday, June 25, 2011

i was thinking,kenape ye juru makeup tu lebih dikenali daripada jurugambar??

Nak tau sebab ape tibe2 keluar cerita ni??Aku bukan saje seorang pelajar,seorang jurugambar,tapi,aku juga bekerja sebagai "pengapprove rakan" di facebook ibu aku sendiri.Seronok ke??Memang la jwapannya "TIDAK!!".Tahu kenapa??Sebabnya pagi tadi hampir 331 orang rakan yang harus aku approvekan dalam FB tu..Baru shaja sebulan tak online dah terima seramai tu rakan baru die??Memang pantas dan efisyen kan??

Sebab ape aaku kata jurumakeup lebih dikenali daripada jurugambar?Sebabnya ialah dalam FB ibu tu takda banyak sangat gambar.Gambar wedding pun yang aku sho0t lama dulu.Tapi memang logik sebab,korang fikir ye,kebiasaanya kalau pergi ke majlis2 perkahwinan,tetamu yang hadir akan tanya "Cantik pengantin tu,siapa mak andamnya??"Betul atau tidak?Sebab tetamu yang hadir masa tu lebih ramai daripada orang2 yang bakal lihat album perkahwinan pengantin tersebut.Semasa majlis tersebut berlangsung,tetamu akan dapat melihat jelas pasangan pengantin tersebut sebelum menunggu hasil2 gambar yang akan mengambil masa yang lama untuk siap.

Aku juga rasakan yang sebenarnya sekarang ni lebih ramai lagi juru makeup daripada jurugambar.To think logik la kan,solekan ni mudah dipelajari sebenarnya..Tambahan lagi tak kira lelaki atau perempuan sekarang memang ramai yang minat bidang ni.Kalau fotografi tak ramai golongan perempuan yang akan menceburi.Kenapa??Sebab ianya sedikit lasak dan bidang ni perlu dipelajari dengan secara teori mahupun praktikal nak dibandingkan dengan solekan dimana sekarang sudah banyak kelas2 solekan diluar yang berdaftar mahupun tidak.Pembelajarannya juga singkat..

Banyak lagi nak cerita tapi tak larat dah nak menaip..Jadi,tak silap la kan kalau aku buktikan yang juru makeup lebih dikenali daripada jurugambar??

No comments:

Post a Comment